شستشوی رادیاتور قرنیزی آرپکس درسیستم پکیج

دسته بندی :بلاگ آرپکس ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ محمد اسماعیلی 27

چگونه عملیلت شستشو پکیج و رادیاتور قرنیزی آرپکس را انجام دهیم ؟

در ایران چون املاح و سختی آب لوله کشی بسیار بالا است. و زمانی که این املاح در مدار آب گرم پکیج و رادیاتور قرار می گیرد، دائم در حال حرارت دیدن است، این املاح و سختی به مواد جامد سفید رنگی تبدیل شده و از مولکول آب جدا می شوند. که به آنها رسوب مب گویند. که این کار در کتری و سمارها هم بسیار اتفاق می افتد. حال تصور کنید که این میزان از رسوب که روی بدنه داخلی سمار نشسته شده است، در درون لوله کشی رادیاتور ها و قطعات داخلی پکیج هم در حال گردش است ، و با نشستن بر روی لوله ها و مسیر رادیاتور سبب بسته شدن مسیر و پوسیدگی لایه های داخلی رادیاتور می گردد. به مرور این رسوبات در سیستم زیاد شده و باید سیستم را شستشو دهیم و البته از یک محلول برای عدم تشکیل این رسوبات استفاده کنیم که در مقاله زیر به شرح بهتر این موضوع پرداخته ایم

نحوه شستشوی رادیاتور قرنیزی آرپکس

نحوه شستشوی رادیاتور قرنیزی موضوعی است که قصد داریم امروز به آن  بپردازم و لازم به ذکر است که بدانید این یکی از آموزش های مهم در زمینه  نگهداری سیستم حرارتی میباشد  که یه تعمیرکار یا مشتری  حتما باید یاد این کار را یاد بگیرد وانجام دهد  .

امروز قصد داریم به شما نحوه شستشوی  رادیاتور قرنیزی در سیستم پکیج را به طور کامل و به صورت قدم به قدم آموزش بدیم و اگر حتی کمی استعداد فنی داشته باشید امیدوارم در پایان این مقاله براحتی اقدام به شستشوی مسیر رادیاتور قرنیزی آرپکس  و رسوب زدایی از پکیج  نمایید .

در واقع جرم گیری رادیاتور شوفاژ شامل چندین مرحله می‌باشد که برای انجام صحیح این کار می‌بایست تک تک مراحل را مو به مو انجام دهید. یکی از مهمترین نکات در شستشوی مدار شوفاژ انجام صحیح ترتیب اتصال شیلنگ آب سرد به شیلنگ های رفت و برگشت می‌باشد که در ادامه به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت. ولی قبل از اون بهتره پیش زمینه ای در مورد انجام این کار یاد بگیرید.

وجود جرم  داخل رادیاتورها ی باعث  عدم گرمایش مناسب  در قسمت هایی از رادیاتور خواهد شدو راندمان حرارتی را پایین می آورد وباعث کاهش عمر پکیج میشود

معمولا چه مدت زمان باید شستشوی رادیاتور وپکیج را انجام داد

معمولا  به طور متداول حداقل باید در ابتدا وانتهای فصل سرما این کار را انجام داد تا سیستم پکیج دارای عمر بیشتری گردد واز اعمال هزینه هایی به خریدار جلوگیری نماید لازم به ذکر است زمانی که احساس کردید رادیاتورهای منزل دیگه گرمای سابق را ندارند و یا متوجه سرد بودن بعضی از رادیاتورها و یا متوجه گرم نشدن قسمتی از رادیاتور شدید زمان آن فرا رسیده که اقدام به   شستشوی مسیر رادیاتورها نمایید .در این حالت اصلاحا گفته می شود آب لخته شده یا سخت شده یا آب مرده است ودیگر کارایی خودرا ندارد وباعث ایجاد نقص وخرابی شده

مزایای شستشوی رادیاتور قرنیزی وپکیج  :

۱-راندمان حرارتی بالا

۲-کار کردن بدون عیب وصدا پکیج

۳-بالا رفتن عمر مفید رادیاتور ها و پکیج

۴-کاهش هزینه های سوخت

۵- عدم فشار وارد شده به پمپ پکیج

۶-عدم گرفتگی ورسوب در شیلنگ های پکیج

۷-گرم شدن یک نواخت رادیاتورها

معمولا بهترین زمان انجام این کار قبل از راه اندازی پکیج و یا نهایتا قبل از شروع فصل زمستان میباشد.

 

چرا قبل از شروع فصل زمستان بهتر است شستشوی رادیاتور شوفاژ را انجام شود ؟

به این دلیل که با شروع کارکرد پکیج در فصل زمستان خواه یا ناخواه تمام رسوبات و آشغال های موجود در رادیاتور شوفاژ از طریق پمپ پکیج به داخل دستگاه کشیده می شود که همین مسئله باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی در آینده خواهد شد ( البته به استثنای دستگاه هایی که روی شیلنگ برگشت شوفاژ صافی برنجی نصب کرده‌اند که در این صورت این رسوبات ابتدا توری صافی را گرفته و مسیر را می‌بندد و به غیر از آن ممکن است مسیر گردش آب در سیستم لوله کشی و سر شیر رادیاتور را هم کیپ کند)

 

لوازم مورد نیاز جهت جرم گیری رادیاتور شوفاژ :

لوازم مورد نیاز برای انجام این کار فقط یک عدد مغزی تبدیل ۲/۵ به ۲ میباشد و همچنین آچار فرانسه

 

آموزش شستشوی رادیاتور شوفاژ :

اول آب پکیج را به این روش تخلیه نمایید :
شیر ورودی آب مصرفی به پکیج را ببندید و شیر پرکن زیر پکیج را باز کنید و یکی از شیرهای آبگرم در ساختمان (ترجیحا پایین ترین شیر) را باز کرده و تا پایین آمدن عقربه گیج فشار بار روی صفر منتظر بمانید.
قبل از هر کاری میبایست با شیلنگ های زیر پکیج آشنا شوید :

ما چهار عدد شیلنگ زیر پکیج داریم که به چهار خروجی زیر پکیج متصل شده است. در پکیج ایران رادیاتور وقتی روبروی پکیج ایستاده ایم و زیر پکیج را نگاه می‌کنیم به ترتیب از سمت راست به چپ خروجی های زیر پکیج را مشخص میکنیم :

اولین خروجی از راست که همان شیلنگ برگشت شوفاژ میباشد.

دومین خروجی که شیر ورودی آب مصرفی (آب سرد) به آن متصل است با نام ورودی آب سرد شناخته می شود.

سومین خروجی برگشت آبگرم مصرفی میباشد که با نام خروجی آبگرم شناخته می شود.

چهارمین خروجی رفت شوفاژ میباشد که به همین نام شناخته می شود.

توجه :

تقریبا در وسط این چهار خروجی یک شیلنگ نیز وجود دارد که به شیر گاز متصل شده است که ما فعلا با آن کار نداریم.

بعد از اینکه برای خودتان مشخص کردید کدام شیلنگ به کدام خروجی متصل شده است (در صورت نیاز با ماژیک بنویسید که در آخر کار اشتباه نکنید)

کلیه شیلنگ ها را از زیر پکیج باز کرده و با مغزی تبدیلی که از قبل تهیه کردید اول ورودی آب سرد را به برگشت شوفاژ متصل کرده و بعد از اینکه شیلنگ رفت را داخل ظرف بزرگی  یا داخل فاظلاب و یا در ظرفشویی قرار دادید کم کم اقدام به باز کردن شیر ورودی آب سرد نمایید  هر مدار رادیاتور را به صورت یک به یک شستشو دهید بعد از شستشوی  مدار اول رادیاتور شیر رادیاتور اول را بسته وبه سراغ مدار دوم بروید تا اتمام مدارها این روند را ادامه دهید از شستشوی حوله خشکن نیز غافل نشوید و تا زمانی که آب خروجی از شیلنگ رفت شوفاژ کاملا تمیز نشده باشد شیر را نبندید.

 

حال  اینکارو به صورت بالعکس انجام بدید و ورودی آب سرد  ورودی را اینبار به رفت شوفاژ متصل کرده و شیلنگ برگشت شوفاژ را داخل ظرف یا سینک اشپزخانه  قرار دهید  تا مسیر لوله کشی و رادیاتور ها به صورت بالعکس نیز کاملا تمیز شود. اگر شن و ماسه ای داخل سیستم حرارتی  باشد در این حالت خارج خواهد شد.

مهمترین قسمت شستشوی رادیاتور شوفاژ :

با انجام مراحل بالا مسیر لوله ها املاح  تخلیه می‌شود ولی برای اینکه داخل رادیاتور های قرنیزی  نیز به همین صورت تمیز شود باید به این ترتیب عمل کنید :

در حین انجام این کار و باز بودن شیر آب ورودی باید از فرد دیگری بخواهید که ابتدا کلیه رادیاتور ها را از سر شیر آنها ببندد و سپس از او بخواهید رادیاتور ها را یک به یک باز کند و پس از چند دقیقه رادیاتور جدید را باز کند و قبلی را ببندد.

به این ترتیب وقتی کل‌ فشار آب روی یک رادیاتور باشد کلیه املاح و رسوبات رادیاتور تخلیه خواهد شد که اصلاحا به آن شک دادن نیز گفته میشود

نکته خیلی مهم در انجام این کار اینه که شما می‌بایست یکبار آب ورودی را به شیلنگ برگشت (شیلنگ زیر پمپ پکیج) وصل کنید و پس از خروج آب تمیز اینبار شیلنگ آب ورودی را به رفت رادیاتور ها  ببندید.این کار باعث میشود تا صد درصد املاح از سیستم گرمایشی خارج شود

توجه کنید ترتیب انجام این کار را اشتباه انجام ندید یعنی اول آب شهر را به شیلنگ برگشت متصل و از شیلنگ رفت آب  واملاح کثیف را خارج کنید و سپس آب شهر را به شیلنگ رفت شوفاژ ببندید و آب کثیف را از شیلنگ برگشت تخلیه نمایید.

محمد اسماعیلی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0